Trans-föredrag & bortglömda bemärkelsedagar

Kvällen är bokad, ja jag och Chaka-L ska på ett Pride-föredrag vid namn ”Transtillstånd” (det är Pride-vecka i Luleå) Chaka-L har även med sig en vinflaska till Zeb (och inte till mig!) som hon lämnar om innan vi cyklar iväg. Jag nickar missunnsamt mot påsen men tänker sen inte mer på det. På föredraget får jag träffa den dynamiska Zafira (Zafira Vrba Woodski är svensk-tjeckisk konstnär, författare, pedagog, curator och transaktivist) som visar filmer hon gjort och det hela avslutas med ett samtal. Mycket bra och lärorikt!

Då vi sen cyklar hem möter vi Zeb och Musse som haft ett gympass och Chaka-L börjar sjunga ”… på bemärkelsedan, jag har den äran..) Varför? SEDAN visar det sig snopet att Zeb fyller år, vilket har gått mig spårlöst förbi!!! 49 år, nästan jämt ju. Zeb och Musse ska vidare och inviga ett hopptorn i Norra Hamn vilket ger mig en öppning att köpa rosor (från Coop) och norpa åt mig en fin flaska rött som jag själv fått i födelsedagspresent och ställa på bordet innan han kommer hem. Phu!

Ett försenat porslinsbröllop

Den här värmen. Det tar liksom aldrig slut. Jag törst inte ens prova kläder på stan för jag är dyngblöt i svett (PS: det ”svalaste” stället här i Nice är mitt gym som har en mega-ac)

Men Zeb försvinner iväg ut på stan medan jag jobbar med mitt nästa album (sång nr 3 håller på att slutföras) och återvänder med ett paket. Nej men… Vi hade ju vår 20 bröllopsdag samtidigt som Tallberg kapell hade auktion och allt blev omkullvält. Men idag får jag en klocka som present (och JA nu får jag panik för att jag inte köpt något) Titta så fin. Turkos-jade grönt urverk och brunt läderarmband. 20 år som gifta. Jojo, då får man klockor även om det räknas som porslins-bröllop.