En middag för fyra

Jag och Zeb gör oss fina för att gå ut och käka med bonusbarnet Musse och flickvännen Vique. Det blir ansiktsmask och en G&T = kan det bli en bättre förberedelse? Vi möter upp dem på Cg:s som bjuder på en fantastiks middag. Jag tror det är sommarens sista stekheta dag, men vem vet?

Tack fina Vique, Musse och Zeb för att ni gjorde min torsdagskväll så fin. I morgon är jag ledig och då stundar ”min & Amoranda-dagen”

Semesterns sötma

Vi vet alla innerst inne att det börjar dra ihop sig. Att Luleås medelhavs-juli är på väg att bli augusti och att den stekheta sommaren snart säger farväl. Tappert så kämpar Norrbotten vidare i nästan 30-gradig skugga och varje dag är en fest och en hyllning till solen.

Tisdag: Trädgårdsfest hos Malou och Kristo.

Onsdag: Trädgårdsfest hos Jossie

Tack kära vänner för att ni öppnar era trädgårdar för oss och att även om jag jobbar på dagarna såg får jag känna semesterns sötma på kvällarna. Amen.

Garden party

De soliga medelhavslika dagarna avlöser varandra och luleåborna lever varje dag som om det är den sista. Även jag. Denna dag blir det trädgårdsfest hemma hos Chaka-L, där det vankas pinsa-förrätt följt av potatissallad (hemgjord såklart!) och kolgrillar lax. Det är nåt med grillen, Rob hävdar att den är för varm så fisken blir liksom varmrökt istället (men god ändå) Till efterrätt en knäckig blåbärspaj. Mmm. Tack fina Chaka-L för denna fredagsfest, den ska finnas kvar i mitt hjärta som en tröst för en usel oktoberdag.

En svensk samling

Efter att återigen misslyckats med min franska kommunikation (Excusez-moi, mais quelle est la différence entre ce pain et cet autre) då jag försökte kommunicera runt skillnaden mellan två olika brödsorter = det hela missförstods och jag gick hem med båda bröden – så kändes det skönt att ladda för en afton där svenskan fick ljuda. Becca och Elene + Pierre som också har lägenhet här i Nice bjöds in på middag. Förrätt: Bruschetta. Varmrätt: Kall nudelsallad med räkor. Efterrätt: Äppelkaka samt Champagne i överflöd! Eftersom mina vänner vid det här laget vet att jag somnar runt 22:00-snåret så blir det inga långa sittningar, men ur mitt perspektiv = komprimerat och fantastiskt.

Då gästerna gått så gick vi ut på balkongen och lät denna ljuva varma vind svepa över oss. Om dessa tio dagar i slutändan skulle visa sig vara den sommar jag fick, så kommer jag att vara mer än nöjd. Amen.